Doorgaan naar hoofdcontent

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)


Dit artikel gaat over de lerarenopleiding, waarvoor ik zelf ook studeer, en daarom koos ik ervoor om dit te lezen. Langs de ene kant wou ik me een beetje voorbereiden op wat er geschreven staat. Langs de andere kant was ik gewoon nieuwsgierig waarom studenten zouden afhaken op een lerarenopleiding. De andere reden waardoor ik dit artikel koos was omdat ik een beetje bang had voor de eventuele cijfers die aan te pas gingen komen. 

Mijn verwachtingen waren vooral cijfers, cijfers en nog eens cijfers. Door cijfers maak je een artikel over zo'n onderwerp erg interessant voor andere studenten die de lerarenopleiding volgen. Mijn verwachtingen kwamen natuurlijk ook uit en daar was ik heel blij mee. Ik kreeg veel cijfers te lezen waardoor ik dus gedetailleerde info te lezen kreeg. 

Het woord 'lerarenopleiding' sprak me aan. Aangezien ik zelf een lerarenopleiding volg, vond ik het wel interessant om er een artikel over te lezen. In het artikel zelf spraken de cijfers me ook wel aan, want zo kon ik zien hoeveel studenten sinds wanneer er eigenlijk afhaken. De cijfers van de lerarenopleiding tegenover de andere opleiding was ook wel interessant om te lezen. 

Ik had eerst een beetje een bang gevoel omdat ik zelf ook deze opleiding aan het volgen ben. Maar ik was langs de andere kant ook heel nieuwsgierig. Ik kreeg al verschillende vragen in mijn hoofd waardoor ik het artikel bijna niet meer durfde lezen. Ik begon te denken dat de opleiding zo moeilijk kon worden en daardoor kreeg ik wat rillingen. Maar na het lezen was ik best opgelucht omdat het artikel gaat over studenten die lerarenopleidingen als tweede keuze kiezen. Het blijkt dat veel studenten de richting kiezen wanneer ze al een andere opleiding hebben gevolgd. Meestal hebben ze dan ook al een ander diploma. 

De belangrijkste vraag is dan wat ik nu ben te weten gekomen over mijn eigen (culturele) ontwikkeling. Wat betekent dit voor mij als student leerkracht? 
Voor mij is dit eigenlijk geen zorg in mijn ontwikkeling als leerkracht. Ik sta 1000% achter mijn keuze om de opleiding leerkracht te volgen. Ik ga zeker mijn best doen om hier het beste van te maken en mijn passie om leerkracht te worden waar te maken. Het artikel op zich betekent voor mij eigenlijk dat er veel studenten zijn die na een tijd toch niet tevreden zijn met hun keuze of een carrière-switch willen doen. Voor mezelf betekent dit dat ik me nog harder ga inzetten en nog beter mijn best ga doen om mijn droom waar te maken. 







Bron 



Reacties

  1. Dag Yoni

    Ik snap dat je je eerst zorgen maakte over je keuze na het zien van die cijfers! Gelukkig gingen de cijfers vooral inderdaad over mensen die leerkracht als tweede opleiding kozen. Nu moet ik wel toegeven dat leerkracht ook mijn tweede keuze is geweest en ik dus wel perfect binnen de statistieken val.

    Ik heb eerst communicatiewetenschappen gedaan om zo gedrag en cultuur te mogen geven in Humane Wetenschappen. Dit viel echter tegen en vandaar ik nu een snellere weg naar het onderwijs neem. De optie om nog een master te doen, staat nog wel altijd open.

    Na het lezen van dit artikel, heb ik net zoals jij, ook het gevoel dat ik me voor de volle 1000 procent wil inzetten om de opleiding af te maken. Mijn droom is ook voor de klas te staan en zal deze dan ook verwezenlijken.

    Leuke blog alvast!
    Groetjes
    Levi

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)