Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)

"Een escape room is een interactief spel op een fysieke locatie waarbij een groep mensen samen puzzels, raadsels en uitdagingen ontdekken en proberen op te lossen binnen een bepaalde tijd (meestal een uur). Het is een misvatting dat je wordt opgesloten in een kamer. Veel escape rooms hebben een thema uit het horror-, detective- of misdaadgenre. Er zijn escape rooms in onder andere een bus, een auto, een onderzeeër, een kluis, een bank, een gevangenis en nog zoveel meer!" 
Escape rooms zijn ongetwijfeld een stijgende trend! Ook in het boek van Maren Stoffels blijkt een escape room een populair idee, maar was het wel een goed idee? 
Al snel komen we te weten wie de hoofdpersonages zijn. Maren Stoffels gebruikt slechts een paar pagina's om haar vier personages voor te stellen: Mint, Sky, Alissa en Milas. De personages worden in het boek met een koffer vol ellende beschreven: Alissa wordt slechts leuk gevonden vanwege haar uiterlijk. Ze heeft een vader met een posttraumatisch stresssyndroom. Mint lijkt een beetje buiten de groep te vallen en voelt bijzondere pijnen in haar lichaam. Sky is ongelukkig met zijn huidige vriendin en Milas heeft geen vader meer.
In het boek gebeuren er op voorhand al een paar dingen tussen Alissa en Milas, waardoor Sky erg jaloers is. Hoe dat dat komt, is aan jullie om zelf uit te vinden. Tegen het midden van het boek besluiten Mint, Sky en Alissa om naar een escape room te gaan, maar ze moeten minstens met vier personen zijn en daarom nodigt Alissa, Milas uit. Maar eigenlijk kennen de drie vrienden Milas amper, maar Alissa heeft een boontje voor hem en wou graag dat hij erbij was. 
Als ze aankomen aan de escape room, worden ze opgevangen door Cleo. Zij bestuurt het spel als de vrienden erin zitten. Hun escape room heet de 'Familiekamer' en daar hebben ze zestig minuten om het probleem op te lossen en de kamer te openen. Nadat de deur sluit, lijkt het leuk en gaan ze allemaal op in het spel. Maar het tegendeel wordt bewezen! De bedoelingen van Cleo blijken anders dan gedacht.  
Ondanks het concept achter het boek heel goed in elkaar steekt, ben ik geen fan van dit boek van Maren Stoffels. Haar vorig boek, Room Service, vond ik persoonlijk heel goed, maar ik denk dat ik mijn verwachtingen iets te hoog heb ingeschat voor dit boek. Al bij al is het verhaal nog steeds goed en ik denk bij de juiste lezer dat dit boek wel succes heeft. 
Wat ik wel speciaal vond aan het boek was dat elke persoon een eigen verhaal en lettertype krijgt in het boek. Dat vind ik een toffe afwisseling. Jammer genoeg verliest het verhaal elke vorm van geloofwaardigheid nog voor het einde van het boek. Er is een ronduit bizarre ontknoping aan het einde en die duwt het laatste realistische elementje de kop in. De combinatie van alle elementen in het verhaal is gewoon over de top waardoor het na een tijdje niet meer realistisch lijkt in mijn ogen. Natuurlijk kan het verhaal in het echte leven ook gebeuren, maar het is gewoon een beetje raar. 
Toch blijf ik ervan overtuigd dat het bij de juiste lezer wel interesse en geloofwaardigheid wekt! Ik overschat boeken namelijk te vaak waardoor ik soms teleurgesteld achterblijf. Maar dat is mijn eigen schuld en eigen mening. Natuurlijk ga ik niet zeggen dat dit een slecht boek is, want er waren wel elementen die echt goed waren. 
Aan de volgende lezer: veel horrorplezier! 

Reacties

  1. Hallo Yoni,
    Erg jammer dat jouw hoge verwachtingen tot teleurstelling heeft geleid.
    Het lijkt me desondanks wel een interessant verhaal! Ik heb zelf ook al eens een boek gelezen van Maren Stoffels (al was dat wel een droevig verhaal en geen horror). Ik kan dus ook zeker meespreken over de speciale aspecten van haar boeken. Ze weet heel goed wat ze doet als het op opmaak aankomt.

    Jouw blogbericht heeft me wel aan het denken gezet om eens een van haar griezelverhalen te lezen. Maar misschien ga ik dan beter voor Room Service, dan voor het boek dat je hier voorstelt. Je leek over Room Service enthousiaster.

    Bedankt om jouw mening over dit boek te delen!

    Met vriendelijke groeten,
    Goele Nuyts

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Joni

    Wat een fijn blogbericht! Je schrijft op een zeer vlotte manier en je hebt geen schrik om je mening te geven over het boek.

    Een aantal jaar geleden las ik ook aan een aantal boeken van Maren Stoffels. Ik vond haar boeken steeds heel leuk. Deze verhalen waren heel luchtig. Enerzijds ben ik nieuwsgierig naar een andere genre van deze auteur. Ik ben de laatste tijd ook meer spannende boeken aan het lezen. Dit genre zou me dus kunnen aanspreken. Bovendien ben ik een grote fan van escaperooms. Anderzijds ben ik minder enthousiast door jouw slechte ervaring met het verhaal. Ik heb onlangs een boek gelezen waarin het plot onrealistisch was. Net als jou hou ik hier niet van.

    Groetjes

    Louise

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)