Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Is naaktfoto's doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof

Sexting is vanwege de aangroeiende technologie en de huidige coronacrisis meer dan ooit aanwezig in onze maatschappij. Daarom wordt sexting vanaf volgend (school)jaar verplichte leerstof. Sensoa zorgde voor het lessenpakket dat in het derde en vierde middelbaar gegeven zal worden. 


Er is niets mis met sexting. Er is ook niets raar of vies aan sexting. Het is pas als een beeld zonder toestemming wordt verspreid dat er een probleem ontstaat. Gelukkig houdt Sensoa, het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid, zich actief bezig met het onderwerp en wil het sexting zo veilig mogelijk maken. Meer nog, volgens De Standaard wordt sexting opgenomen in de nieuwe eindtermen voor de tweede graad. Het wordt dus vanaf volgend jaar verplichte leerstof voor alle leerlingen van het derde en vierde middelbaar. Sensoa zorgt voor de speciale lessenpakketten. 

Sensoa zou toch al eerder willen beginnen met de sensibilisering. Ze pleiten ervoor om het onderwerp ook in de laatste jaren van de basisschool aan bod te laten komen. Zij vinden het belangrijk om dan al het gesprek aan te gaan, want ze komen er al jong mee in contact. 

Volgens een eerdere bevraging deelde 9% van de jongeren tussen twaalf en achttien jaar een seksueel getinte foto. 20% voelde zich onder druk gezet om dat te doen. Maar liefst 9% stuurde foto's door van anderen. Verbieden zou contraproductief werken en daarom wil Sensoa de jongeren bewust laten kiezen of het iets voor hen is. Maar ze willen hen ook weerbaar maken tegen druk en oproepen tot empathie zodat ze zelf geen foto's van anderen doorsturen. 

Het speciale lessenpakket waarmee leerkrachten met hun leerlingen het gesprek over sexting kunnen aangaan, zal onder meer uit de online escape game 'Friend Zone' bestaan. In het spel krijg je de boodschap dat je account werd gehackt. Daarop volgen digitale en sociale beproevingen die vragen oproepen over sexting, cyberveiligheid, nieuwe technologieën, privacy en hacking. 

Het is zeker een goede keuze om sexting aan te brengen in de tweede graad, al vind ik dat het wel zou mogen gegeven worden in alle graden. Als ze beslissen om het ook in de laatste jaren van de basisschool te geven, waarom dan ook niet in heel het secundaire onderwijs? Zelfs in de hogescholen en universiteiten is dit een onderwerp waarmee je aan de slag kan. 

Om het onderwerp aan te brengen in de basisschool, vind ik het nog een beetje te vroeg. Je kan die leerlingen al wel laten kennismaken met kleine lessenpakketten over seksuele opvoeding. Ik ben niet 100% meer zeker of ze dat al doen. Zo niet, vind ik wel dat ze dat eventueel kunnen invoeren. 

Zoals al gezegd is sexting erg aan het opkomen nu door de coronacrisis, maar dat was vroeger ook al. Dit soort onderwerpen zouden al lang in de lessenpakketten over seksuele opvoeding moeten zitten, want dit is een onderdeel ervan. Jammer dat ze er nu pas aandenken, wanneer het eigenlijk al bijna uit de hand aan het lopen is. Maar daar tegenover vind ik het erg goed dat ze er verplichte leerstof van willen maken. Zo leren jongeren iets bij over iets dat mogelijk gevaarlijk kan zijn. Ze leren de risico's ervan, de consequenties van doorsturen, de gevaren... Ik ga 100% akkoord met dit besluit. 



bronnen: 
Jens Vancaeneghem. (2021, maart 3). Is naaktfoto's doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof. Opgehaald van De Standaard: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210303_93040781

Ysaline Pollet. (2021, maart 3). Sexting wordt verplichte leerstof voor leerlingen in het derde en vierde middelbaar. Opgehaald van Fashionista (Flair): https://fashionista.flair.be/love/sexting-leerstof-school/ 

Reacties

  1. Hallo Yoni! Dit artikel valt door zijn bijzondere onderwerp erg in het oog op jouw blog. Het trok mijn aandacht en ben aan het lezen gegaan. Je schreef een interessant blog bericht, de informatie is volledig en helder.

    Tijdens het lezen moest ik denken aan het programma van Evi Hanssen genaamd 'Help! Mijn borsten staan online'. In dit programma worden er onder andere meisjes geïnterviewd waarbij sexting uit de hand gelopen is. Ze werden gedwongen en gechanteerd om foto's en videos te verzenden. Evi Hanssen voert intense gesprekken met de jonge meisjes, die het slachtoffer zijn, en hun ouders. De impact op de meisjes is enorm, ze worden onzeker, zijn gekwetst... , maar nog erger vind ik het feit dat de ouders niet op de hoogte zijn van de gevaren van het internet.

    Het is heel erg goed dat Sensoa de lessen wil aanbieden over sexting in het secundair onderwijs. Ik ben net zoals jou van mening dat dit in alle graden zou moeten, niet enkel in de 2de graad. Maar volgens mij zou het nog beter zijn moesten de ouders ook zulke infosessies kunnen volgen. Bewustwording is namelijk enorm belangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Yoni! Dit artikel valt door zijn bijzondere onderwerp erg in het oog op jouw blog. Het trok mijn aandacht en ben aan het lezen gegaan. Je schreef een interessant blog bericht, de informatie is volledig en helder.

      Tijdens het lezen moest ik denken aan het programma van Evi Hanssen genaamd 'Help! Mijn borsten staan online'. In dit programma worden er onder andere meisjes geïnterviewd waarbij sexting uit de hand gelopen is. Ze werden gedwongen en gechanteerd om foto's en videos te verzenden. Evi Hanssen voert intense gesprekken met de jonge meisjes, die het slachtoffer zijn, en hun ouders. De impact op de meisjes is enorm, ze worden onzeker, zijn gekwetst... , maar nog erger vind ik het feit dat de ouders niet op de hoogte zijn van de gevaren van het internet.

      Het is heel erg goed dat Sensoa de lessen wil aanbieden over sexting in het secundair onderwijs. Ik ben net zoals jou van mening dat dit in alle graden zou moeten, niet enkel in de 2de graad. Maar volgens mij zou het nog beter zijn moesten de ouders ook zulke infosessies kunnen volgen. Bewustwording is namelijk enorm belangrijk!

      Bedankt voor dit interessante artikel!
      Groetjes Daphne

      (ik vergat mijn naam toe te voegen in het vorige bericht ;-) )

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)