Graphic novels op de leeslijst (artikel vaktijdschrift 1 OPO 1)


De laatste jaren worden graphic novels populairder bij jongeren en op scholen. Leerkrachten bieden graphic novels meer en meer aan om het leesplezier van jongeren te bevorderen. Maar niet voor elke leerling is dit een plezier, denk maar aan de jongeren met dyslexie.  
Ook stripverhalen zijn populair bij jongeren. Daarin vinden we een unieke combinatie van beeld en tekst. Graphic novels zijn eerder bruikbaar als inleiding bij verhaalanalyse. 
Graphic novels zijn een boeiend en zinvol medium om mee aan de slag te gaan. Daarbij is een doelgerichte aanpak en een onderbouwd literatuuronderwijs wel belangrijk. 

Als artikel uit een vaktijdschrift, koos ik voor een artikel over graphic novels uit het tijdschrift FONS. Toen we met de klas een bezoek aan de bibliotheek deden, was er een kleine sectie voor graphic novels en stripverhalen. Ik had de naam 'graphic novel' al eens horen vallen, maar ik wist niet precies wat het was. Tijdens het bezoek heeft de bibliothecaresse kort uitgelegd wat voor boek het was. 

Daardoor koos ik ook voor dit artikel. Als je in de korte samenvatting kan lezen, worden graphic novels populairder bij jongeren. Ik heb zelf nog nooit een graphic novel gelezen, maar het lijkt me wel een unieke manier van lezen. De verschillende kleurtjes en het lettertype spraken mij wel aan in het artikel, voor een gekke reden. Het zag er zo fleurig en leuk uit! Ook de titel sprak me aan, daarom dat ik koos om het te lezen. 

Tijdens het lezen raakte ik wat verward want in de ene alinea gaat het over graphic novels en ineens springt het in de andere alinea over naar stripverhalen. Ik vind dat de titel echt niet bij het artikel past. De introductie gaat over graphic novels en de derde alinea tot het einde gaat alleen maar over stripverhalen. Af en toe wordt het woord 'graphic novels' nog wel eens gebruikt, maar niet vaak. Ik had verwacht dat dit een artikel was enkel en alleen over graphic novels. Stripverhalen en graphic novels zijn echter niet hetzelfde. 

Spijtig genoeg werd ik teleurgesteld en kwam ik niet veel meer te weten over wat de titel mij beloofde. Daarom dat ik de titel niet bij het artikel vindt passen. Of ligt het aan mij? Ik heb het een aantal keer gelezen, maar ik vond geen verband tussen de titel en het artikel. In de conclusie vertellen ze wel dat een graphic novel een boeiend en zinvol medium is om mee te beginnen. 

Mijn leescultuur is een beetje uitgebreid nu want ik wist nog niet veel over de graphic novel. Ik heb dan ook besloten om volgend semester het boek Thornhill te lezen. Ja, volgend semester omdat het een boek uit de lijst van de Kinder- en Jeugdjury is en ik voor dit semester al 2 boeken uit die lijst lees. Beetje bij beetje zal ik ook mijn leescultuur wat uitbreiden. 














Reacties

  1. Dag Yoni

    Wat leuk dat je kennisgemaakt hebt met graphic novels! Helaas is het artikel een beetje tegengevallen…

    Ik heb het artikel ook eens gelezen, en het artikel is zeer verwarrend. In het kadertje ‘Stripverhalen, graphic novels en comics’ wordt uitgelegd dat deze drie termen naast elkaar gebruikt worden. Het onderscheid zou voornamelijk terminologisch zijn, dus ik vermoed dat deze termen in dit artikel gewoon afwisselend gebruikt worden. Ik ben het echter met je eens dat stripverhalen en graphic novels niet hetzelfde zijn.

    Ik raad je aan om ook 'Het verhaal van de dienstmaagd' te lezen, een roman dat uitgebracht werd als graphic novel. Het is een prachtig boek dat niet op de lijst van de Kinder- en Jeugdjury staat, maar toch de moeite waard is!

    Groetjes
    Lien

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)