Green Book (filmvoorstelling 1 OPO 1 + 2)

Tony 'Lip' Villelonga is een buitenwipper in de club 'Copa'. Nadat de club wordt gesloten voor renovaties, heeft Tony geen werk meer. Hij zoekt naar een oplossing om toch geld te kunnen verdienen. Na een telefoontje van zijn baas gaat hij op sollicitatiegesprek bij Dr. Shirley. Dr. Shirley blijkt een zwarte man te zijn, en Tony is grofweg gezegd een racist. Dr. Shirley blijkt ook geen dokter te zijn, maar een wereldberoemde pianist. Hij vormt de groep 'Don Shirley Trio'. Tony en Don Shirley wonen in het noorden van Amerika waar de zwarten nog een beetje gerespecteerd worden. Verbazingwekkend krijgt Tony de job en reist hij samen met Dr. Shirley naar het zuiden van Amerika. Spijtig genoeg worden zwarten daar niet geaccepteerd waardoor Dr. Shirley een moeilijke tijd heeft te verduren. Ze maken in twee maanden tijd verschrikkelijke gebeurtenissen mee, maar ze laten hun hoofd niet hangen. Doorheen hun trip worden Tony en Dr. Shirley heel goede vrienden en Tony verdedigt hem altijd. 

Na uren te surfen op het internet, kwam ik toevallig op de website van 't Schaliken in Herentals uit. Daar zag ik dat ze de film 'Green Book' op 29 oktober speelden. Ik las de korte samenvatting en bekeek de cover heel goed. De samenvatting gaf niet veel vrij, en zoals je ziet, de cover ook niet echt. Toch sprak het mij aan en koos ik ervoor om deze film te zien. Dit heb ik niet alleen gedaan, want Levi uit onze klas is met mij meegegaan. 

Toen ik eerst de korte samenvatting las sprak het mij niet echt aan omdat, zoals ik zei, niet veel vrijgaf. Dus ik verwachtte nog niet veel van de film. Daarna ben ik de cover heel goed gaan bekijken en werd ik toch een beetje nieuwsgierig. Omdat dat nog niet genoeg was voor mij, heb ik de trailer bekeken. De trailer gaf naar mijn gevoel toch niet zo heel veel vrij, maar ik bleef wel nieuwsgierig. Maar door de nieuwsgierigheid was ik wel vastberaden om deze film te gaan zien. Het leek me wel een goede film, maar ik verwachtte er niet veel van. Voor mij leek het eerst een film waarin ze een bepaalde boodschap wouden overbrengen, maar dat dit niet ging lukken. 

Nochtans had ik verkeerd gedacht en is dit uitgedraaid op een mega goede film. Mijn verwachtingen kloppen niet altijd! 

'Green Book' is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en een echte vriendschap en dat sprak me aan! De titel heeft ook zo zijn betekenis. De film speelt zich af in 1962, toen de Jim Crow-wetten nog golden. Zwarten kregen toen een boekje, genaamd Green Book, waarin stond waar ze mochten eten, waar ze mochten slapen, waar ze op café mochten gaan enzovoort. 

Wat mij echt aansprak ik de film was hoe realistisch alles in beeld was gezet. De film is vooral gebaseerd op extreme racisme toentertijd. De film is zo opgebouwd dat je eigenlijk kijkt vanuit het standpunt van een zwarte in die tijd. Ook sprak het mij aan hoeveel elementen van de jaren 60 ze hadden gebruikt in de film. Tony en Dr. Shirley reden bijvoorbeeld in een typische auto uit die jaren. De omgeving, de huizen, de kleding en nog veel meer zag er zo jaren 60 uit. Alsook het racisme dat er toen was werd op een uitzonderlijke wijze weergegeven. 

De film heeft veel grappige scènes, maar ook scènes dat je hart in twee breekt. Het was lang geleden dat een film mij de volle twee uur aandachtig heeft gehouden. Op geen enkel moment heb ik gedacht; 'Wanneer is die film nu voorbij?'. Na de film kwam ik direct tot realisatie hoe moeilijk zwarten het hadden en nog steeds hebben. Mijn hart brak letterlijk in twee tijdens bepaalde scènes en zat soms echt met tranen in mijn ogen. Zwarten zijn net zoals ons ook gewone mensen, en ik vind het afschuwelijk hoe racistisch een blanke wel niet kan zijn.

Toen de film voorbij was heb ik met Levi nog even kort nagesproken over wat er allemaal gebeurde in de film. Beiden waren wij aangedaan en droevig door eigenlijk het realistische. Ikzelf ben geen racist, omdat ik vind dat zwarten gelijkwaardig zijn aan ons. Zij zijn ook gewoon mensen zoals wij die een leven proberen opbouwen. Toch heb ik meer sympathie gekregen na de film, want zoals ik al een paar keer zei, sommige momenten braken mijn hart. Er was bijvoorbeeld een scène waar Dr. Shirley een kostuum wou passen, maar werd buitengegooid omdat hij zwart is. Daardoor ben ik gaan nadenken over hoe wreed mensen soms kunnen zijn. Ik voel meer en meer mee wat zij doormaken en heb zoveel medelijden soms. Als je soms ziet hoe blanken een zwarte al maar aankijken, vind ik al erg. 
De echte 'Don Shirley Trio' 
Deze film heeft mij toch een beetje meer bijgebracht wat het is om een kleurling te zijn in onze maatschappij. Ook de maatschappij van vroeger natuurlijk. Als je echt eens een ontroerend, maar mega goed film wil zien, raad ik deze film je oprecht aan! 

De film heeft trouwens enkele prijzen gewonnen, dus ik kan je verzekeren dat het echt wel een goede film is! 
- Oscar voor Best Picture (Mahershala Ali) 
- Oscar voor Best Original Screenplay (Mahershala Ali) 
- Oscar voor Best Supporting Actor (Mahershala Ali) 
- Producers Guild of America - beste bioscoopfilm
- Golden Globe Award voor beste film - musical of komedie 
- National Board of Review Award voor beste film van 2018
- American Film Institute als een van de top 10 films van het jaar 
- Golden Globe voor beste mannelijke bijrol (Mahershala Ali) 
- Screen Actors Guild voor beste mannelijke bijrol (Mahershala Ali) 
- BAFTA-Awards voor beste mannelijke bijrol (Mahershala Ali) 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)