Groei in het buitengewoon onderwijs voor kinderen met autisme (artikel 3 OPO 1)


Groei leerlingen in het buitengewoon onderwijs 


Dit artikel had een heel interessante titel want het gaat over het buitengewoon onderwijs en leerlingen met autisme. Zelf weet ik niet zoveel over het buitengewoon onderwijs dus dat maakte het artikel extra merkwaardig. Het artikel ging niet over ons regulier onderwijs en dat was wel boeiend om eens iets te lezen over een ander soort onderwijs. Het artikel bevatte verscheidene cijfers die mij wel verbaasde. Ik wist niet dat er in Vlaanderen al zoveel scholen waren voor het buitengewoon onderwijs.

Ik had verwacht dat het artikel me wat meer informatie ging geven over hoe ze te werk gaan in zo'n buitengewoon onderwijs. Ook hoe ze met kinderen met autisme type 9 omgaan daar. Ons reguliere onderwijs verschilt veel met een buitengewoon onderwijs dus ik was wel benieuwd. Maar ik weet niet zo veel meer dan ervoor en dat is wel spijtig. Ik had misschien ook wel graag wat voorbeelden van scholen gezien in het artikel.

Ik vind het fantastisch dat er een groei is in het buitengewoon onderwijs zodat kinderen met de speciale noden meer kans krijgen om naar een school te gaan waar ze op de juiste manier geholpen worden. Ik vind het positief dat er al geen daling is want dat zou vreselijk zijn. Het is ongelooflijk dat door het aanbod een mogelijkheid is dat kinderen met autisme op de best mogelijke manier en ondersteuning geholpen worden in het onderwijs. Op die manier krijgen zij ook de kans om zich te ontwikkelen en verder te leren.

Voor mijn eigen ontwikkeling kan dit wel positief zijn want ik kan nog altijd op latere leeftijd beslissen dat ik misschien wel in het buitengewoon onderwijs wil gaan lesgeven. Ik ga sowieso wat meer informatie zoeken over het buitengewoon onderwijs en mij daar in ontwikkelen dat ik daar meer over weet. Momenteel is dit voor mij niet echt belangrijk omdat ik toch eerst mijn studies met succes wil afwerken. Maar wie weet komt er ooit een dag dat ik me daar in wil engageren. Het feit dat er meer en meer scholen komen vind ik geweldig. Kinderen met speciale noden krijgen de hulp en ondersteuning die ze verdienen. Op deze manier komen er ook meer en meer leerkrachten of zijn er leerkrachten die willen overschakelen naar buitengewoon onderwijs. Dit is wel iets dat ik mijn achterhoofd zal houden en ik wil me graag verder ontwikkelen in het gedrag van kinderen.







Bron 
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/groei-in-het-buitengewoon-onderwijs-voor-kinderen-met-autisme



Reacties

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)