KU Leuven wil studiekeuze koppelen aan rapport middelbaar (artikel 2 OPO 1)

Dit artikel kwam ik toevallig tegen op Facebook en de titel sprak me direct aan. De titel gaf mij een nieuwsgierigheid naar de reden waarom. In het artikel wordt duidelijk beschreven waarom ze dit doen en ik ga er zeker mee akkoord. Ik vind het best belangrijk dat leerlingen weten of hun verdere studiekeuze haalbaar is of niet. Zo kan je inschatten of de leerlingen hard moeten werken of niet. In de secundaire school worden ze dan een klein beetje gestuurd en geholpen met hun keuze. Natuurlijk vind ik ook wel belangrijk en heel goed dat KU Leuven heeft besloten dat de open studiekeuze wel blijft bestaan. Het sprak me wel aan omdat het artikel gaat over het belang van een studiekeuze van een jong volwassene. Ook ben ik dus zoals ik al zei akkoord met de keuze die KU Leuven maakt. Ik vind het een zeer slimme keuze. Zo weten de leerlingen van het begin al of het haalbaar is of niet en of ze hard moeten werken of niet. 

Maar het artikel was eigenlijk helemaal niet uitgebreid geschreven. Je kreeg weinig informatie mee en het was heel beknopt. Ik had wel verwacht dat er verschillende cijfers in stonden, maar die verwachting is spijtig genoeg niet uitgekomen. Het is spijtig dat er niet meer gedetailleerde informatie in stond, want dat had het artikel wel informatiever gemaakt. Aan de hand van enkele cijfers en eventuele voorbeelden had je al een zicht kunnen hebben op hoe het is in de hogeschool/universiteit. 

Ik ben dus wel een beetje teleurgesteld na het lezen, maar ook wel enthousiast naar de resultaten die het gaat opleveren. Ik had er graag meer over gelezen en ik hoop dat er nog een extra artikel tevoorschijn komt binnen x aantal tijd. 

Voor mij als student leerkracht vind ik het best wel interessant en kan ik mij daar verder in ontwikkelen. Misschien wordt dit binnen enkele jaren als ik aan het werken ben bij meerdere scholen gedaan. Ik zou dan niet in de hogere jaren staan waar het belangrijker is maar ik zou als leerkracht mijn leerlingen er al wel mee helpen om hun sterktes en zwaktes te vinden. Zo kan ik mijn leerlingen al helpen om na te denken over hun toekomst en eventueel al ideeën geven. 








Bron 












Reacties

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)