Te waar om mooi te zijn - Roxanne Wellens (boek 2 KJV OPO 1)


De zelfgekozen dood van zijn zus Minthe bevalt Othello heel erg zwaar. Haar dood was geheel onverwacht. Minthe werd voor haar dood opgenomen in een Zwitserse instelling, zonder dat Othello de reden wist. Ze schreef gevoelige brieven aan haar broer Othello, maar hij ontving ze nooit. In haar brieven schreef ze waarom zelfmoord haar voorkeur kreeg. Na het nieuws over haar dood, sloot Othello zich op in zijn appartement. Alleen de boekhandelaarster en vriendin Bo kunnen Othello uit zijn isolement halen. Na enkele weken is hij vastberaden om Minthes zoektocht naar 'vrijheid te vinden in iets anders dan de dood' af te ronden. Othello trekt naar Zwitserland samen met zijn nieuwe onderbuur Rowan. Hij kwam te weten dat Minthe nog achtergelaten spullen voor Othello in Zwitserland had liggen. Othello wordt geconfronteerd door het ingewikkelde nieuws van Bo en een verschrikkelijke waarheid over Minthe. Ook de waarheid over Rowan had hij niet zien aankomen. 



Een paar weken geleden was ik de boekenlijst van Nederlands aan het bekijken. Ik had nog niet echt iets interessants tegengekomen. Totdat ik dit boek tegenkwam op de lijst. Ik herkende de titel, want een vriendin van mij had er al eens over verteld. Ik herinnerde mij dat ze veelbelovende over het boek sprak, maar dat ik er eigenlijk nooit ben op ingegaan om het te lezen. Nu was het mijn kans, dacht ik. Eerlijk gezegd, was ik het boek zelfs al terug vergeten. Na de achterflap nog eens opnieuw te lezen, was ik vastberaden en ging ik dit boek lezen. 

Zoals gezegd in de samenvatting gaat het boek over zelfmoord. Het klinkt misschien heel raar dat ik dit zeg, maar dit onderwerp spreekt me wel aan. Ik heb thuis meerdere boeken die een verhaal vertellen over zelfmoord. Ik kan niet zeggen dat ik het fascinerend vind, maar ik lees er wel graag over. Ik heb zelf in mijn puberteit heel hard gevochten tegen mijzelf en dat is misschien de reden wel waarom ik er graag over lees. Mijn medeleven en emoties zijn groter omdat ik weet hoe het voelt om tegen jezelf te vechten. Puberteit kan soms hard zijn en sommige jongeren vliegen daardoor en bij andere jongeren gaat het wat moeilijker. Sommige jongeren, zoals Minthe, zien geen uitweg en/of vrijheid meer. 

De auteur was op het moment dat ze het boek schreef maar 18 jaar oud. Heel erg jong dus. Daardoor verwachtte ik niet een spectaculair goed boek. Op zo'n jonge leeftijd al goed werk presteren is vanaf moment 1 heel je hart en ziel erin steken. Voor ik begon met lezen, zocht ik eerst wat recensies. Gewoon om te lezen wat anderen ervan vonden en waar ik mij aan kan verwachten. Ik las veel negatieve commentaar, maar natuurlijk ook positieve. Ikzelf vond het een heel goed boek! Voor iemand zo jong, die in een prachtige lijn het verhaal kan lezen, daar zet ik mijn hoedje voor af. Ik snap sommige negatieve commentaren wel, want op sommige momenten is het verhaal wel onevenwichtig geschreven. Maar recensies waarin ze schrijven dat het boek hoort bij 'kinderziektes', daar ben ik totaal niet mee eens. Dit boek is allesbehalve een zogenaamde 'kinderziekte'. Ik plaats dit boek zelfs bij in het lijstje bij mijn andere favoriete boeken. 

Het is een heel zwaar boek, dat zullen jullie waarschijnlijk ook al wel doorgehad hebben. Zelfmoord wordt nog steeds gezien als een taboe hier in België en dat is wel spijtig. Ik vind niet dat mensen dat zo mogen zien, want het is meer dan dat. Mensen die zelfmoord plegen hebben daar hun redenen voor, hoe spijtig het ook is. Ook Minthe in het boek had een reden waarom ze de vrijheid niet kon vinden en zocht een uitweg. Je merkt aan de zelfmoordcijfers in België en vooral in Vlaanderen dat jongeren het erg moeilijk hebben met de puberteit. Ook op oudere leeftijd komt dit voor natuurlijk. Ik heb dit wel ervaren als een eye-opener, want elk jaar zijn er meer en meer mensen die zich van het leven ontnemen. Ik ervaar dit als diepe verdriet voor de vrienden en familie, maar ook voor mezelf. Ik wil hier zeker niet sentimenteel zijn en jullie depressief maken, maar ik denk dat je het zelf ook wel merkt dat het leven niet altijd gemakkelijk is. 

Na elk boek dat ik lees over zelfmoord sta ik meer en meer open voor het zogenaamde 'taboe'. Ik verander elke keer mijn visie ernaar en ik probeer steeds meer en meer mensen te helpen, als het kan. Mensen verdienen steun, liefde en vriendschap, ook al zijn ze de gelukkigste mensen op de wereld. Eén verschrikkelijk ding dat er gebeurt kan alles veranderen. 

Maar nu gedaan met de sentimentele praat! Ik vond het een fantastisch goed boek en ik raad het ook sowieso iedereen aan! Ik was begonnen met lezen tijdens het leeskwartiertje bij Nederlands en daar ben ik tot pagina 30 gekomen. Dan heb ik het boek even laten liggen en een paar dagen later heb ik het op een uurtje verder uitgelezen. Het was echt spannend dat ik niet kon stoppen met lezen. Voor iedereen die een nieuwe suggestie zoekt, hier is hij dan: Te waar om mooi te zijn van Roxanne Wellens. 






Reacties

  1. Dag Yoni,

    Graag vertel ik jou bij deze dat ik ook voor dit boek gekozen heb. Leuk om te lezen dat bij jou het lezen erg vlot ging, dit was bij mij ook het geval! Daarnaast vond ik dit boek ook enorm vlot geschreven. Ondanks het feit dat dit boek een erg zwaar onderwerp behandelt, leest dit boek als een trein. Ik vind het erg mooi dat je met een open blik naar het gevoelige onderwerp 'zelfmoord' kijkt. Ik volg jouw mening en raad iedereen dit boek aan!
    Indien je mijn artikel graag eens leest kan je altijd eens surfen naar: https://cultuurportfolioemmadecock.blogspot.com/

    Emma De Cock

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Yoni

    Ik heb het boek ook gelezen en vind het, net als jou, een aanrader!

    Het boek behandelt inderdaad een 'zwaar'onderwerp waar in onze maatschappij (jammer genoeg) nog steeds een taboe op rust. Het boek omschrijft de keuze van Minthe voor zelfmoord erg mooi. Niemand pleegt namelijk zomaar zelfmoord (hoewel de reden niet steeds gekend is of aanvaard wordt).

    Wat ik zo mooi vond aan het boek is dat je inderdaad denkt dat het boek over zelfmoord gaat (wat ook zo is), maar het gaat over zoveel meer.
    Het gaat over Minthe's zelfmoord, maar ook over haar speciale band met Othello. Daarnaast speelt ook Othello's leven een grote rol in het boek. zijn zoektocht naar de waarheid rond de zelfmoord van zijn zus en de vriendschappen die hij gaandeweg vormt.
    Daarom vind ik het boek een aanrader. Het boek bespreekt een zwaar thema en laat lezers hierover nadenken, maar de auteur verwerkt tegelijk een mooi verhaal in het boek.

    Kalindra

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)