Nooit zoveel jongeren na school naar academie (artikel 1 - OPO 2)


Het aantal kinderen dat na school naar de academie gaat, heeft een nieuwe recordhoogte bereikt. Er is een stijging van 2,7 procent in vergelijking met het schooljaar voordien. In de lagere school is zelfs 1/5 leerlingen ingeschreven in het deeltijds kunstonderwijs. De stijging heeft vooral te maken met de verschillende nieuwe richtingen die er zijn bijgekomen. De meerderheid van de kinderen leert een muziekinstrument op de academie, gevolgd door beeldende en audiovisuele kunsten. 

Het artikel sprak me aan omdat ik indertijd ook eraan dacht om naar een academie te gaan om iets te gaan doen met tekenen of fotografie. Maar ik heb het nooit gedaan en heb er ook geen spijt van, dat is het niet. Ik ben heel blij met wat ik gedaan heb in het secundair en wat ik nu studeer. Ik verschoot wel van de cijfers, want de stijging is echt wel hoog hiervoor. 

Zelf denk ik dat als je aan de academie studeert en je gaat na je studies daar niet verder studeren, eigenlijk niets hebt bijgeleerd. Er zijn weinig mensen die echt carrière maken met de studie die ze daaraan gedaan hebben. Bijvoorbeeld voor muziek heb je weinig kans dat je echt gaat doorbreken, tenzij je echt goed bent. 
Ik weerhoud mensen niet om aan de academie te studeren, maar ik vind wel dat je goed moet nadenken over die keuze. 

Nu ik er terug aan denk, ben ik blij dat ik niet naar een academie ben gegaan. Ik ben veel meer met hetgeen wat ik nu gestudeerd heb. Ik teken nog steeds, maar dat is voor in mijn vrije tijd. Ik fotografeer ook nog steeds en dit doe ik als hobby in mijn vrije tijd en als studentenjob bij een jong bedrijf. Ik denk dat ik veel meer progressie heb gemaakt met mijn fotografie vanuit mezelf dan dat ik dat had gedaan in de academie. 






Reacties

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)