Dwaler - Stijn Cuypers (toneelvoorstelling 2 OPO 1 + 2)



Een verhaal over liefde, geluk, vanzelfsprekendheid en hoe dit alles dreigt te verdwijnen. Het verhaal van de man die alles heeft gezien, gehoord en heeft voelen aankomen. Maar ingrijpen kon hij niet, dat is het lot van de onzichtbare man, de dwaler...

Als extra taak voor de cultuurportfolio heb ik een toneelstuk, het script ervan, gelezen. Onlangs heb ik nog een toneel online bekeken, maar vandaag vond ik het tijd om het eens te lezen. 

In het toneel zijn er 6 personages: Hij, Zij, Gevaar, Leraar, Dwaler en Vriend. Elk vertegenwoordigen de rol zoals ze genoemd zijn. Het verhaal gaat over een jongen (Hij) die verliefd is op een meisje (Zij). Ze hebben elkaar leren kennen op het kruispunt waar ze elke dag elkaars ogen kruisten. Maar 1 stommiteit heeft de rest van zijn leven bepaald. 

Het verhaal start in 2001 op school waar Vriend en Hij in dezelfde klas zitten. Zij is nieuw in de klas, maar heeft een verleden met Gevaar. Gevaar heeft een belangrijke rol in het verhaal, zonder dat je het echt doorhebt. Het verhaal eindigt in 2005 op een treinstation. Alle levens zien er anders uit. Sommige hebben een goed leven, anderen een minder goed leven. Maar dat mogen jullie zelf uitzoeken. 

Ik heb het verhaal gekozen op basis van de cover. Het bracht een soort mysterieuze sfeer mee en dat maakte mij heel nieuwsgierig naar het verhaal. Daarna heb ik een klein stukje gelezen over wat het ging, maar dat zei nog niet veel. 

Ik vond het verhaal goed. Ik wou constant blijven doorlezen, want het maakte je wel nieuwsgierig naar de volgende actie die stond te gebeuren. Het is ook vlot geschreven waardoor het vlot leest en dus ook makkelijk te begrijpen is. Dwaler is geen lang verhaal, slechts 42 pagina's, maar toch lang genoeg om je geboeid te blijven houden. 

Ik heb nog gezocht naar het toneel of het misschien opgenomen was, maar tevergeefs. Ik denk wel dat het toneel een goede voorstelling zou zijn. Het werd beschreven als een sober toneel, met niet al te veel rekwisieten. Enkele (meubel)stukken zouden de verschillende plaatsen aanduiden bijvoorbeeld. 
Ik zou zeker komen kijken naar deze voorstelling als deze ooit nog zou worden gespeeld. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)