Woordnerd - Susin Nielsen (boek 2 KJV - OPO 2)

"Ambrose zit thuis omdat zijn 'vrienden' hem bijna hebben vermoord door een pinda tussen zijn boterham te stoppen. Niet dat Ambrose dat erg vindt - hij voelt zich in het souterrain van een ouder Grieks echtpaar, waar hij met zijn moeder woont, veel fijner dan op school. 
Dan komt tot schrik van Ambroses moeder de zoon van de Grieken weer thuis wonen: Cosmo, vers uit de gevangenis. Ambrose krijgt van zijn moeder te horen dat hij ver uit zijn buurt moet blijven. 
Maar Ambrose ontdekt dat hij en Cosmo een bijzondere liefde delen: scrabble. En Cosmo ontdekt dat hij Ambrose goed kan gebruiken - als zijn moeder er maar niet achter komt!" 

Om heel eerlijk te zijn sprak dit boek mij eigenlijk niet aan op vlak van cover en achterflap. De reden dat ik dit boek aangekocht en gelezen heb is omdat het slechts 247 pagina's bevat. En begrijp me niet verkeerd; ik lees heel graag en doe dit vaak als ik er tijd voor heb. Ik ben gewoon geen fan van (ultra)dikke boeken van 500 pagina's bijvoorbeeld. 

Maar waar was ik gebleven? Ah ja, het boek dat ik heb gelezen. Ik heb uiteindelijk toch gelezen en ik was toch aangenaam verrast.  Het boek is heel realistisch geschreven. Het bevat verschillende moeilijke thema's zoals pesten, eenzaamheid en rouwverwerking. Maar het bevat ook mooie thema's zoals liefde en vriendschap. Het toffe is dat er een goede balans is tussen de thema's. Dat zorgt ervoor dat het boek fijn en vlot leest. Het boek is ook niet te zwaar geschreven (pestgedrag bv.) zodat jonge lezers hier ook van kunnen genieten. 

Ik zei net al dat het vlot leest en dat is wel een pluspunt voor mij. Ik durf wel eens afhaken bij boeken die niet vlot lezen. Maar dit boek daarentegen leest wel vlot, dus je bent ook redelijk snel door het boek zonder dat je het beseft. Het boek is ingedeeld in verschillende, relatief korte hoofdstukken en die dragen bij tot de vlotheid. 

Wat ik ook wel een fijn element vind in het boek is de gezamenlijke liefde voor Scrabble tussen Ambrose en Cosmo. Dat maakt dat het spelletje eigenlijk wel een belangrijk element is in het verhaal. Scrabble is de reden dat er een vriendschap is ontstaan tussen deze 2 personages en dat is mooi om te zien/lezen. 

Scrabble heeft dus een belangrijke functie in dit boek en dat merk je ook aan de lay-out van het boek. Aan het begin van elk hoofdstuk zie je bovenaan verschillende letters, daaronder staan meestal wat woorden opgesomd die je van die letters kan maken en daaronder staat het uiteindelijke woord dat 'gekozen' wordt als titel van dat hoofdstuk. Ook elke eerste letter wordt in een scrabbleblokje geschreven. 

Al bij al is Woordnerd dus best een goed boek om te lezen. Dit boek zal zeker leuk gevonden worden door de jonge lezers, maar ik denk dat (jong)volwassenen het boek ook wel fijn zullen vinden. De personages zijn goed uitgewerkt en dus niet oppervlakkig. Het boek bevat verschillende thema's waardoor er afwisseling is. En als allerlaatste; het mooi vriendschapsverhaal tussen Ambrose en Cosmo zorgt gegarandeerd voor een glimlach op je gezicht! 

Reacties

  1. Dag Yoni,

    Ik vond het grappig om te lezen dat we beiden dezelfde gevoelens doorgemaakt hebben bij het lezen van dit boek. Ook ik voelde me niet aangetrokken door de cover en de korte inhoud van het boek. Bij mij werd het een noodgedwongen keuze omdat het boek dat ik oorspronkelijk wilde lezen niet meer verkrijgbaar was in de boekenwinkel en de bibliotheek gesloten was door de huidige crisis. Maar net als jij was ik ook aangenaam verrast door het boek. Ik vond het heel ontspannend en vlot om te lezen. Vooral de droge humor van het hoofdpersonage toverde geregeld een glimlach op mijn gezicht. Ik ben blij dat jij er ook van genoten hebt, want ik vind het een echte aanrader!

    Groetjes,
    Gitte

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)