Hide and Seek - Ian Rankin (boek 5 OPO 1 + 2)

A junkie lies dead in an Edinburgh squat, spreadeagled, cross-like on the floor, between two burned-down candles, a five-pointed star daubed on the wall above.

Hide and Seek is een detectiveverhaal over de dood van een drugsverslaafde. Het hoofdpersonage John Rebus, en daarmee ook de 'detective', vindt het lichaam van een drugsverslaafde in een kraakpand in Edinburgh. Hij ligt kruiselings op de vloer, tussen twee afgebrande kaarsen, met een vijfpuntige ster op de muur erboven geschilderd. 

Deze korte samenvatting maakte mij warm om het boek te lezen. Het kwam ook goed uit omdat ik ook een detectiveverhaal voor Engels moest lezen. Ik weet van Ian Rankin dat hij een heel goede schrijver is. Hij heeft een paar prachtexemplaren geschreven! 

Als ik eerlijk moet zijn, was dit boek niet het beste boek dat ik al heb gelezen. Maar door de verschillende plot twists en de verschillende verhaallijnen erin, bleef het boek mij toch boeien. In het begin van het boek lijkt het gewoon op een zelfmoord, maar doorheen het boek blijkt het toch niet zomaar een zelfmoord te zijn. 
Ian Rankin gebruikt een redelijk taalgebruik met af en toe wat moeilijke woorden tussen. Hij is dus een goed leesbaar boek en zijn schrijfstijl is ook relatief vlot. Het hangt vooral van de lezer af hoe vlot het leest. Het is natuurlijk wel in het Engels geschreven. Hij neemt de lezer mee naar de diepte van donkere humeurigheid en verrast dan met heldere flitsen van humor. Dat was voor mij wel een pluspunt in het verhaal. 

Dit boek is het tweede boek van een hele reeks detectiveverhalen die Ian Rankin heeft geschreven. Ik heb het meest recente gelezen, want de eerste uitgave was in 1991. Toen zag de cover er ook helemaal anders uit (kijk foto). Als het boek er zo nog had uitgezien, had ik het waarschijnlijk niet gekozen. Ik heb een heel harde tunnelvisie als het op covers van boeken aankomt. Als de cover mij niet aanstaat, is de kans klein dat ik het boek ook zal lezen. 
De cover van het boek dat ik heb gelezen, sprak mij natuurlijk wel aan, net zoals de beschrijving.

Kortom, ben ik wel benieuwd naar de andere detectiveverhalen die hij geschreven heeft. Dit boek vond ik zelf minder, maar dat neemt niet weg dat ik de andere niet wil lezen. Ik raad het boek wel aan voor liefhebbers van detectiveverhalen en/of Engelse boeken! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)