Debatonderwijs: samen verder denken (Nederlands 3.1 - artikel vaktijdschrift)

"Het is een hele opdracht om als leerkracht Nederlands van leerlingen mondige burgers te maken. Op een onderbouwde manier je mening geven, weten wanneer je moet zwijgen en luisteren, maar vooral ook hoe je gestructureerd een argumentatie moet opzetten en de argumenten van de tegenstanden kunt doorprikken: het zijn vaardigheden die niet makkelijk aan te brengen zijn. In een wereld waarin leerlingen steeds mondiger moeten zijn, is het verwonderlijk dat het debatonderwijs in Vlaanderen nog maar weinig ingang heeft gevonden. De DebatUnie - een Vlaams-Nederlands initiatief in partnerschap met de Taalunie - probeert daar iets aan te doen." 

Debatteren is een belangrijke en zelfs populaire onderwijsmethodiek in de Angelsaksische landen. Hoezo is dat nog een onderwijsmethodiek bij ons in België? Debatteren wordt in deze landen gezien als een middel om zowel onderwijskansen en leermotivatie als schoolprestaties te verbeteren. Het zou de ontwikkeling van kinderen positief beïnvloeden: leerlingen ontwikkelen een beter begrip, leren kritischer te denken, worden communicatief vaardiger, hebben hogere studieverwachtingen en meer zelfverzekerdheid, en worden zich bewuster van culturele identiteit en diversiteit. Zoals het artikel zegt: de leerlingen zijn doorgaans erg gemotiveerd als het over debatteren gaat, zeker wanneer er een competitie-element aan verboden is. 

Debatteren is bij ons in België niet zo populair als in de Angelsaksische landen. Maar je kan debatteren al wel aanbrengen in je klas en het met je leerlingen oefenen. Het wordt ook wel als een boeiende en stimulerende werkvorm gezien. Er zijn veel verschillende debatvormen zoals het Lagerhuis, het World Schools' parlementaire format, de Retorica, het ballondebat en nog veel meer - ga er online zeker eens naar op zoek! 

Bij een klas zonder ervaring met debatteren, begin je met eenvoudige oefeningen zoals een verplichte spreektijd eerst vrij kort te houden en geleidelijk aan te verlengen. Zo kan je op een goed tempo de leerlingen laten kennis maken met debatteren. Eens de leerlingen vertrouwd zijn met het debatteren, kan je af en toe eens een debatwedstrijd organiseren in de klas. 

De DebatUnie helpt je ook aan lesmateriaal om van debatteren in de les een succes maken. Op de website www.debatunie.be vind je meer dan 300 stellingen, onderverdeeld in verschillende categorieën, waarmee je in de les aan de slag kan gaan. 


bron: https://issuu.com/tijdschriftfons/docs/fons3_lowres2 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)