Reality check (Nederlands 3.1)

Waar sta ik op dit moment in mijn culturele ontwikkeling? In welke mate heb ik tot hiertoe al cultuur beleefd en wat wil ik zeker bereikt hebben aan het einde van mijn opleiding? 

Na het einde van het eerste schooljaar had ik zeker het gevoel dat mijn culturele ontwikkeling groter is geworden tegenover het begin van het schooljaar. Ik las boeken die normaal mijn genre niet zijn, deed andere activiteiten dat ik normaal niet zou doen, ik volgde het nieuws over onderwijs en cultuur meer... 

Toch heb ik nog steeds een voorliefde voor het genre thriller als ik een nieuw boek kies. Het zal altijd een genre zijn waar ik eerst naar kijk of er iets interessants tussen staat. Voor het cultuurportfolio ben ik wel uit mijn comfortzone getreden, en dat was een leuke ervaring. Ik heb leuke, goede maar ook minder goede boeken gelezen. Ik probeer dit jaar meer boeken te lezen die niet in mijn comfortzone liggen, maar er zal altijd eentje van het genre thriller bij zitten. 

Vaak kies ik mijn boeken online uit. Dan lees ik de achterflap en de informatie over de auteur. Eén keer per jaar is er ook de Boekenbeurs en dan kom ik elke keer thuis met enkele boeken. Jammer genoeg gaat dit jaar de Boekenbeurs niet door wegens de Covid-19-situatie in ons land. Dat was een culturele activiteit die ik elk jaar deed, maar dit jaar jammer genoeg niet. 

Meestal kies ik wel culturele activiteiten rond hetzelfde concept, bv. een fototentoonstelling. Dit is puur omdat ik dit het interessantste vind, maar ik sta open voor alles. Ik kijk heel vaak via de website Uit In Vlaanderen wat er in mijn buurt te doen is qua culturele activiteiten. Het is zeker een heel interessante website, dus neem zeker eens een kijkje! 

Ik deel (bijna) altijd mijn culturele ervaringen met anderen omdat ik mijn interesse aan anderen wil laten zien. Meestal gebeurt dat mondeling, maar ook schriftelijk door bv. de cultuurportfolio. Ik vind het erg leuk om met mensen te delen wat ik heb gedaan, gezien, gehoord, gevoeld of geproefd en wat ik ervan vond. Het meeste van de tijd raad ik de activiteit/het boek ook aan aan die personen zodat ze kunnen beleven wat ik beleefde. 

Ik denk dat bijna elke activiteit die je doet kan bijdragen aan je culturele ontwikkeling. Soms zit het wat meer verstopt en soms is het ook duidelijk. Aan het einde van het jaar wil ik zeker een nog grote culturele ontwikkeling hebben. Dit wordt natuurlijk doorheen het jaar bereikt. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)