Studie: coronacrisis leidt tot half jaar leerverlies en vergroot ongelijkheid (Nederlands 3.1 - artikel 1)

 "De coronacrisis heeft een zware impact op de leerprestaties van leerlingen in het (basis)onderwijs. Dat blijkt na analyse door de KU Leuven op de resultaten van toetsen die leerlingen in het zesde leerjaar binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen aflegden, de zogeheten interdiocesane of IDP-proeven." 

De resultaten van de IDP-proeven geven aan dat de coronacrisis en het sluiten van de scholen leidden tot significante leerverliezen en een substantiële toename van onderwijsongelijkheid. De achteruitgang werd vastgesteld in bijna alle leerdomeinen. Het effect van de coronacrisis is groter dan wat ze verwacht hadden. Dankzij het onderzoek kunnen ze de gevolgen beter inschatten. Ook de ongelijkheid binnen de scholen steeg sneller dan die tussen de scholen. Het leerverlies en de toename van ongelijkheid is het grootst in scholen met meer kwetsbare leerlingen en in een stedelijke context. 

Zoals ze in het artikel zeggen kunnen de scholen een tandje bijsteken om alle leerlingen mee te krijgen, maar ze moeten ook zien dat de leerlingen niet overbelast worden. Het psychosociaal welzijn van de leerlingen moet daarom dus een aandachtspunt zijn. 


bron: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/onderwijs/studie-coronacrisis-leidt-tot-half-jaar-leerverlies-en-vergroot-ongelijkheid~a16eb829/ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)