Een bezoek aan het FOMU in Antwerpen (cultuurevenement 1 - Nederlands 3.1)

 

Het FOMU brengt dit najaar de grote overzichtstentoonstelling van het werk van Martine Franck naar haar geboortestad. Martine Franck was net voor haar dood nauw betrokken bij de uitwerking van deze tentoonstelling, die gemaakt werd door de Fondation Henri Cartier-Bresson en het Musée de L'Elysée. 

Zoals veel andere mensen ben ik ook gepassioneerd door fotografie. Altijd al wou ik graag eens het fotomuseum in Antwerpen bezoeken, omdat het natuurlijk aansluit bij mij passie. Toen ik toevallig een evenement tegenkwam op Facebook over een nieuwe tentoonstelling, kon ik niet snel genoeg een berichtje sturen naar Goele om te vragen of ze mee wou met mij. Ze zei meteen 'ja' en zo planden we onze dag in. 

Uiteindelijk gingen we op zaterdag 17 oktober 2020 naar het fotomuseum. In de voormiddag namen we samen de trein naar Antwerpen. Vanuit Antwerpen Centraal was het nog een goede wandeling van 40 minuten voordat we daar waren. Toen we eenmaal aankwamen, zagen we dat er nog andere tentoonstellingen waren die je gratis kon gaan bekijken. 

We zagen heel veel verschillende foto's van heel veel verschillende thema's. Soms hingen er heel rare foto's tussen, maar de anderen waren dan weer prachtig om te zien. De fotografen die hun werk er toonde, verleidden ons met de vreemdheid van de foto's. Hoe vreemd ze ook waren, het was steeds aanlokkelijk om ernaar te blijven kijken. 

De tentoonstelling van Martine Franck was werkelijk prachtig. Zoveel diepte en betekenis dat er zat in haar foto's... echt knap. Ze staat erom bekend om haar camera als middel te gebruiken om zichzelf te positioneren in de maatschappij. Voor ze een portret maakt van haar 'model', neemt ze haar tijd om respectvolle relaties uit te bouwen met die mensen. 

Hieronder zien jullie mijn favoriete foto: 
De foto straalt rust en drukte uit. 

Voor fotografieliefhebbers raad ik de tentoonstelling zeker en vast aan!  










Reacties

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)