Hard Hart - Ish Ait Hamou (keuzeboek 1 - Nederlands 3.1)

 

De Jonge Tom Macleigh laat de bedrukte sfeer van zijn ouderlijk huis en de voorspelbaarheid van zijn saaie provinciestadje achter zich om te gaan studeren aan de universiteit van Boston. In de anonimiteit van de grootstad bloeit de teruggetrokken jongeman langzaam open: hij staat op eigen benen, maakt enkele intrigerende nieuwe vrienden en komt in de ban van zijn bloedmooie studiegenote Rachella. 
Verlegen als hij is, durft Tom haar niet aan te spreken en verliest hij zich in dagdromen. Hij krijgt ook steeds meer af te rekenen met onverklaarbare woedeaanvallen waarin hij het contact met de werkelijkheid compleet verliest. Maar wanneer Rachella een donkere periode doormaakt, blijkt hij toevallig de juiste man op de juiste plaats. Ze groeien gaandeweg naar elkaar toe. Wordt de liefde voor Rachella zijn redding of zijn ondergang? 

Wat een boek. Wat een verhaal. En wat een schrijver. Ik ken Ish Ait Hamou van So You Think You Can Dance en vond toen al dat hij een interessante man was. Een man vol levenswijsheid. Toentertijd had hij nog geen boeken geschreven. In 2014 kwam hij met 'Hard hart', zijn debuut. Ik weet nog dat ik tegen mezelf zei; 'Ooit lees je één van zijn boeken'. 

De jaren volgden en hij schreef nog enkele boeken. Toch bleef ik constant met dezelfde gedachten zitten, maar kwam het er nooit van om één van zijn boeken te lezen. Mensen raadden me zijn boeken aan en zeiden me hoe goed ze wel niet waren. 
Toen begon het schooljaar 2020-2021 en kwam zijn boek weer tevoorschijn in een PowerPoint. Dit was het moment. Het moment dat ik er werk van ging maken om één van zijn boeken te lezen. 

Het is werkelijk een wonderlijk mooi verhaal over zoekende liefdes en blijvende liefdes. Een verhaal over het hunkeren naar levenswijsheid en de kracht van oude mensen. Ish' schrijfstijl is fantastisch goed. Het is in een perspectief geschreven alsof het voelt dat je verhaal zelf meemaakt. 

En dan heb ik het nog niet over de plot - die ik trouwens niet ga verklappen. De plot was verrassend en zelfs een beetje choquerend. Om één of andere reden maakte de plot het verhaal af. Het was alsof het zo hoorde te zijn en niet op een andere manier. En dat is net wat Ish' schrijfstijl zo goed maakt. Ook al verwacht je het niet, het is wel de beste afsluiter. 

Reacties

  1. Dag Yoni,
    Ik heb zelf "het moois dat we delen" van Ish Ait Hamou gelezen en blijkbaar is onze liefde voor zijn boeken iets moois dat wij delen. Ook in dit boek is het plot redelijk choquerend, maar ik vond dat dit einde het boek niet afmaakte. Ook ik ben grote fan van zijn schrijfstijl omdat deze zeer toegankelijk is zonder veel toeters en bellen. Ik ga proberen "Hard hart" zeker ook eens te lezen tijdens de lockdown.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Yoni

    Zelf heb ik het boek 'Hard Hart' ook gelezen als keuzeboek. Ook ik heb het boek gekozen omdat ik de schrijver van het programma 'So You Think You Can Dance' kende, met die reden dat een boek lezen van een bekende schrijver drempelverlagend werkt. Ik deel jouw mening over de schrijfstijl van Ish. Hij schreef een verhaal dat ons tijdens het lezen in spanning houdt, maar af en toe ook eens helemaal terug naar de realiteit brengt. Het 'choquerende einde', zoals je het noemt, had op mij hetzelfde effect. het is een einde dat ik niet verwacht had, maar wat het verhaal 100 % af maakt.

    Van Ish Ait Hamou las ik ook nog 'Cécile'. Na het lezen van dit blogbericht wil ik het boek graag warm aanbevelen aan jou. Ook dit boek heeft enkele verrassende aspecten in de verhaallijn die je niet onmiddellijk zou verwachten en is prachtig geschreven. Het heeft enkele overeenkomstige thema's met 'Hard Hart', maar vertelt ons toch een heel ander verhaal.

    Bedankt voor het duidelijke blogbericht.

    Warme groeten
    Lotte Boonen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)