Kop of munt - Karen Rastelli (boek 2 KJV - Nederlands 3.1)

 

Karen Rastelli leest Kop of munt

Klaartje is haar broer Lars kwijt. Hij is gestorven, zal nooit achttien worden. Klaars mama sluit zich op in haar keuken, haar papa verliest zich in zijn werk. Met broer Sander deelt Klaartje een geheim. Een vreselijk geheim, dat de dood van Lars in een heel ander daglicht plaatst. Zwijgen wordt steeds moeilijker. 

Ik was nog opzoek naar een tweede boek om te lezen dit semester en ik stootte op 'Kop of munt'. Het boek interesseerde mij meteen: mysterieuze cover en een veelbelovende omschrijving. Met volle goesting begon ik aan het boek, dat slechts 57 pagina's lang is. Het is dus zeker en vast geen dik boek en het leest ook redelijk vlot. Perfect voor diegenen die geen fervente lezers zijn, maar toch wel eens kunnen genieten van lezen. 

Het verhaal op zich is boeiend en zelfs een beetje aangrijpend. Het kaart verschillende thema's aan die voor de doelgroep zeker interessant zijn. Het zijn thema's waarover in het dagelijkse leven niet meteen wordt gesproken; denk maar aan strafbare (seksuele) handelingen. Doordat ze in het boek aan bod komen, maakt Rastelli de thema's meer bespreekbaar. Jongeren zullen misschien wel sneller in dialoog gaan met elkaar om over het boek en de thema's te praten. 

Jammer genoeg vind ik dat het verhaal niet deftig is uitgewerkt. Rastelli had bij zoveel gebeurtenissen meer in de diepte, in detail kunnen gaan. Het lijkt wel alsof ze het verhaal snel, snel, snel even wou vermelden maar eigenlijk geen idee had hoe ze dit allemaal deftig kon verwoorden. Er komen personages in waarvan ik had gehoopt meer te lezen omdat ze toch een iets of wat belangrijke rol hadden in het verhaal. 

Over het algemeen ben ik geen grote fan van het boek, alhoewel de verhaallijn wel erg interessant is. Spijtig genoeg is het niet goed uitgewerkt vind ik. 



Reacties

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yoni

    Ik heb het boek als eerste boek gelezen omdat de titel me zo erg aansprak. Het is zeker geen dik boek, dus ideaal voor leerlingen die niet graag dikke boeken lezen.

    Ik begrijp dat je vindt dat het boek verder uitgewerkt had kunnen worden. Ik denk dat dit zeker een optie was geweest. Hoewel ik denk dat het dan voor jongeren een moeilijk boek zou zijn om te lezen. Ik heb de indruk dat de auteur het boek zo geschreven heeft omdat het thema een erg zwaar thema is. Het thema is een thema dat ze bespreekbaar wil maken. Tegelijk beseft ze dat het voor leerlingen zo'n zwaar thema is dat ze het niet expliciet vermeld in haar boek. Het is aan de lezer om het thema te interpreteren a.d.h.v. de omschrijvingen in het boek.

    Ik geloof dus dat het een bewuste keuze was van de auteur om het boek niet te beladen en tegelijkertijd een erg zwaar thema bespreekbaar proberen te maken. Ikzelf ben fan van de manier waarop ze het verhaal geschreven heeft. Ik ben er wel van overtuigd dat er ook leerlingen zullen zijn die, net als jij, het daardoor niet zo'n goed boek vinden.

    Hopelijk ben je meer fan van het volgende boek dat je zal lezen.
    Nog veel leesplezier!

    Kalindra

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)