10 tips voor onderwijs Nederlands online (artikel vaktijdschrift 1 - Nederlands 4)

 10 tips voor onderwijs Nederlands online 

"Het schakelen naar online onderwijs gebeurde snel in het vroege voorjaar van 2020. De leercurve van leerkrachten ging steil omhoog. Voor dit themanummer waren we dan ook nieuwsgierig naar goede voorbeelden van online onderwijs Nederlands. We peilden naar tips in onze Facebookgroep 'Frisse lesideeën Nederlands' en kregen ook het boek 'Unmute. Activerende didactiek voor de online taalles' ( Masja Mesie & Alie Kammenga) toegestuurd. Gooi die twee samen, en je krijgt 10 interessante tips voor onderwijs Nederlands online!" - Heleen Rijckaert 

Het nieuwste tijdschrift van Fons (februari 2021) kwam vandaag aan in de brievenbus. Ik bekeek de cover even en zag al meteen iets interessants staan, namelijk de titel '10 tips voor onderwijs Nederlands online'. Volgende week heb ik namelijk een week stage. Een week waarin ook veel online lessen worden gegeven. Voor Nederlands heb ik gelukkig maar één online les, maar dat wordt een uitdaging. De les bevat veel theorie waardoor ik moest zoeken naar een goed alternatief om zo min mogelijk theorie in een online les te geven. 

Ik ben meteen het artikel gaan lezen, omdat het mij misschien meer ideeën kon geven naar de toekomst toe. Alsook is online lesgeven niet makkelijk als je dat nog nooit hebt gedaan. De vorige stageperiode in november heb ik ook wel één online stageles gegeven voor mijn klas van Nederlands en dat liep niet zo super geweldig. 

Fons haalde de volgende tips aan: 

tip 1: Start met een check-in. 

Online verbondenheid creëren is niet eenvoudig. De les starten met een check-in om te peilen hoe het met iedereen gaat, is een fijne manier om daar toch op in te zetten. 

tip 2: Spreekoefeningen met een persoonlijke touch. 

Het voordeel van afstandsonderwijs is dat leerlingen zich in hun persoonlijke omgeving bevinden. Een (korte) spreekoefening kan je op die manier snel personaliseren. 

tip 3: Maak ruimte voor afwisseling. 

Net zoals verbondenheid creëren is uitwisselen niet evident in onlineomgevingen, maar het is wel heel waardevol om op in te zetten. 

tip 4: Gebruik de chat om schrijfvaardigheid te oefenen. 

Geef leerlingen even de tijd om op een vraag of opdracht in de chat al schrijvend te reageren. Benadruk dat je correct Nederlands verwacht. Laat hen een kort tekstje schrijven zonder dat ze dat meteen verzenden. Geef hen een teken wanneer ze op de verzendknop mogen drukken. 

tip 5: digitaal prikbord

Bijdragen van leerlingen verzamelen, zowel in woord als in beeld, kan je doen via een digitaal prikbord als Padlet. Je kan vragen aan leerlingen om op iets wat jij post te reageren, maar je kan hen ook vragen om iets te delen voor de les begint. 

tip 6: De hele groep activeren. 

Via Mentimeter kan je de hele klas activeren door te werken met polls, een word cloud of een kleine enquête. Ideaal als starter of slot van een online les. 

tip 7: Bookwidgets 

Wellicht voor veel leerkrachten de ontdekking tijdens de periode van afstandsonderwijs. Via bookwidgets.com kan je interactieve opdrachten maken waar leerlingen zelfstandig aan kunnen werken tijdens afstandsonderwijs. Bovendien worden de opdrachten automatisch verbeterd. 

tip 8: Classcraft 

Classcraft is een educatief online spel. 

tip 9: Plot26 

Op Plot26 vind je tal van lessen die de vaardigheden integraal behandelen. De lessen zijn vaak opgebouwd vanuit verhalen, waardoor de lessen Nederlands een echte beleving worden. 

tip 10: Houd het klein maar fijn. 

Deze tip komt van Kathy Mermuys. Vernieuwing zit voor haar niet in grootse dingen, maar net in kleine, fijne lesideeën die de honger aanscherpen. 

Onder elke tip staan nog enkele voorbeelden, maar het voornaamste staat hier in de blog. Ik vind dit zelf erg handige tips waarmee ik zeker aan de slag zou kunnen. Al moet ik zeggen dat ik bookwidgets.com al eens geprobeerd heb, maar dit was geen succes. Het is een moeilijk systeem om mee te werken, dus enige kennis is altijd wel meegenomen. Mentimeter gebruik ik zelf vaak, net zoals Kahoot. Deze twee online tools worden altijd erg geapprecieerd bij mijn leerlingen. 

Het boek dat wordt vermeld in het begin van mijn blog gaat over concrete werkvormen voor online onderwijs Nederlands/NT2. Het boek is uitgegeven bij Coutinho. 



bron: Fons februari 2021, jaargang 6, nummer 3 

Reacties

  1. Dag Yoni,

    Wat leuk om over jouw culturele ervaringen te lezen. Net als jij kreeg ik de laatste editie van Fons in de brievenbus en begon ik nieuwsgierig te lezen. Omdat online lesgegeven erg actueel is, sprak het artikel mij meteen aan. Als je mijn volledige ervaring wil lezen, kan je deze hier terugvinden: https://cultuurportfolioyantheasselbergh.blogspot.com/2021/03/10-tips-voor-onderwijs-nederlands.html.

    Ik vond het interessant om te lezen over jouw kennismaking met online lesgeven. Zelf heb ik nog geen stagelessen online moeten geven, maar ik was benieuwd naar de tips die het artikel aanreikte. Hopelijk is je online stageles nu beter verlopen en heb je iets uit de tips kunnen opsteken. Met Bookwidgets ben ik zelf nog niet aan de slag gegaan, maar Mentimeter en Kahoot vind ik ook handige tools om mee te werken. Een andere website die ik je zou willen aanraden is Socrative.com. Ik maakte hiervan gebruik tijdens een les in contactonderwijs, maar ik denk dat de site zeker ook voor online lessen handig kan zijn.

    Nog veel plezier met het verrijken van je cultuur!

    Yanthe

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)