Team Mortis: Engel des Doods - Bjorn Van den Eynde (Nederlands 4 - KJV boek 1)

 



Team Mortis is een boekenreeks geschreven door de Belgische auteur Bjorn Van den Eynde. Hij woont zelfs in Kessel, erg dicht bij mij! De boeken volgen Erika Storm, die op vroege leeftijd haar ouders verloor, net als haar vrienden Felix, Andreas en Nielsen, haar neef. 

De jongeren maken deel uit van een uiterst geheim Europees proefproject. Ze moeten alle banden met hun vorige leven verbreken, hun vrienden en kennissen voorgoed achterlaten. Ze leven nog, maar op papier zijn ze dood. Samen voeren ze undercovermissies uit in heel Europa. Engel des Doods is het achtste boek uit de reeks. 

Waar gaat het verhaal over? 
De Carrefour supermarkt van Charleroi, België, wordt vlak voor sluitingstijd opgeschrikt. Vijf jongemannen, vermomd met siliconen maskers, overvallen de winkel en vermoorden koelbloedig alle werknemers en aanwezige klanten. De buit lijkt schamel: een paar duizenden euro's en een armband met een bedel van een engeltje. 

Slechts één Marokkaans tienermeisje wordt door de overvallers gespaard. Yuna Tahiri lijdt sinds een jaar aan geheugenverlies en wordt na de feiten bestookt met mails en berichten met beelden van de overval. Ze beleeft de gruwelijke feiten elke dag opnieuw, alsof het de eerste keer is. 

De zestienjarige Erika Storm wordt samen met Felix Tallon door Celine Schield en de Europese inlichtingendiensten het veld ingestuurd om de zaak te onderzoeken. Terwijl Felix zich ontfermt over slachtoffer Yuna, moet Erika contact zoeken met de turnster Aiko Svilar, die mogelijk gelinkt is aan de feiten. Gevreesd wordt dat met de overval in Charleroi, en na tientallen jaren stilzwijgen, een ongrijpbare en nietsontziende bende opnieuw is opgestaan. 

Een boek over De Bende van Nijvel? 
Het lezen van de achterflap en de allereerste pagina's deed me meteen denken aan de film Niet Schieten waarin een soortgelijke gebeurtenis afspeelt. Er werd dus meteen een link gemaakt met De Bende van Nijvel. Althans, dat dacht ik toch. De verwijzingen naar de bende waren eerder zwak. Het was eerder een soort combinatie van een beetje Belgische geschiedenis en een fictief verhaal. Daarin had de auteur best een keuze gemaakt. 

Spanning 
Het verhaal speelt zich dus af in het Belgische Ardennen. Het verloopt chronologisch en het vertelstandpunt verspringt regelmatig naar de verschillende personages. De auteur probeert de lezers net zoveel (of zo weinig) informatie te geven als de personages in het boek om zo de spanning te kunnen aanhouden. Spijtig genoeg is dat geen meerwaarde geweest aan het boek. 

Het boek ging bij mij erg traag vooruit. Het begon al vanaf de eerste pagina dat het niet vooruit ging. Ik had het ook vaak moeilijk om mijn aandacht erbij te houden omdat die juiste spanning er gewoon niet inzat voor mij. Ik merkte wel dat de auteur erg zijn best deed om het boek spannend te houden, maar het werkte gewoon niet voor mij. Op het einde van het boek was ik gewoon niet meer geboeid en was ik zelfs blij dat het uit was. Ook niet alle gebeurtenissen of zelfs personages die in het boek voorkwamen hadden hun meerwaarde vond ik. 

Een overdreven plot 
Naar mijn mening was de plot ook sterk overdreven. Hier ga ik niet te veel op ingaan, omdat jullie dat zelf mogen ontdekken. 

Geschikt voor de doelgroep? 
Volgens de beschrijving, zou het boek geschikt zijn voor lezers vanaf 13 jaar. Ik wil hier graag de opmerking op geven dat ik dat niet vind. Ik zou deze boeken eerder aanraden aan 15-16-jarigen aangezien er toch best veel geweld in voorkomt. Alsook wordt er soms gebruikgemaakt van ongepaste, grove taal. 

Voor de liefhebbers van de reeks zal dit een boek zijn dat hen wel kan bekoren. Bij mij werkte het verhaal spijtig genoeg niet. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)