Puin - Beatrijs Peeters (Nederlands 5 - jeugdboek 1)

 


‘Staat er politie op de kade? Zijn ze al op de hoogte? Natuurlijk weten ze ervan. Nieuws raast, spat open als een vuurpijl ... Even gaan de zenuwcellen in je hersenen in overdrive, een beeld van vanochtend dringt zich op, maar iets in je beschermt je tegen de beelden ...’ Dit verhaal neemt je mee in de draaikolk van emoties die de hoofdfiguur meesleurt. Hoe overleef je als je voorspelbare leventje opeens in puin ligt? Hoe moet je verder? Hoe kan je verder? Een beklijvend verhaal dat je vanaf de eerste bladzijde niet meer loslaat.


Ik koos dit boek op basis van de cover. Het is misschien heel kortzichtig, maar een toffe, interessante of duistere boekcover is voor mij belangrijk bij het kiezen van een boek. Als het boek mij niet meteen aanspreekt qua cover en titel, dan zal ik het eerder laten staan. De flaptekst sprak me op zich ook wel aan, maar het bleef een beetje vaag. Vaak staat er onder de flaptekst ook nog enkele reviews geschreven en die waren veelbelovend voor dit boek. 

Jammer genoeg werden de beloften niet waargemaakt. Ik vond dit boek teleurstellend, want er zat gewoon geen verhaal in. Het verhaal begon al heel onduidelijk en het duurde pagina's tot ik eindelijk de voornaam van het hoofdpersonage wist. Er zat geen structuur in het verhaal: het ging van flashbacks, naar abrupte eindes van zinnen, naar het heden en terug naar het verleden. Het was moeilijk om te kunnen volgen. 

Tegen het einde van het boek, rond pagina 80, kwam er een duidelijk stuk verhaal: Tess overleefde een extremistische aanslag, maar verloor daarbij haar vader. In shock vlucht ze naar haar vakantiehuis waar haar moeder is. Daar probeert ze te vatten wat haar zonet is overkomen. 

Wetende dat het boek slechts 115 pagina's bevat, duurde het heel lang voor er iets van verhaal inkwam. Jammer genoeg was dat deel verhaal ook niet echt spannend en was het weer snel voorbij. Na de aanslag in het boek, begon de vaagheid weer te verschijnen. 

Ik las dit boek uit op één dag, maar werd achtergelaten met een onvervulde wens. Meteen na het boek ben ik enkele reviews gaan opzoeken. Zoveel mensen vonden dit boek geweldig, zoveel mensen vonden dat de auteur een fantastisch boek hadden geschreven... Maar ik kon mezelf daar niet bijplaatsen. 

Dit is natuurlijk mijn mening, maar wie weet is het wel een goed boek voor iemand anders. 

Reacties

  1. Dag Yoni

    Knap dat je kritisch durft te kijken naar dit boek! Wanneer ik de cover van het boek bekijk, verwacht ik me inderdaad ook aan een spannend, aangrijpend en duister verhaal. Ik vind het dan ook jammer om te lezen dat het boek je niet beviel en redelijk vaag bleef. Graag zou ik jou het jeugdboek: 'De kooi' van Sylvia Vanden Heede aanraden. Dit boek beschikt over een veelbelovende, duistere cover en is vlot geschreven. Het boek is gericht op de beginnende lezer en behoort tot de Wablieft-boeken. Korte zinnen, eenvoudige woorden en grote letters staan centraal. Misschien is dit boek iets voor jou?

    Groetjes
    Emma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)