Het wordt spectaculair. Beloofd. (Nederlands 5 - jeugdboek 2)

 Het wordt spectaculair. Beloofd. 

5 oktober 13.34 u. Daar staat ze. Eenzaam op het lege perron, in een Franse stad. Niet in iemands armen. Niet haastig op weg naar de uitgang. Ze staat alleen op het perron, haar koffer naast haar. Tranen stromen over haar wangen. Zo langzaam dat je ze kan tellen. De trein die haar hier bracht, raast steeds verder weg. Op die trein ligt het enige op heel deze wereld waar Anna nog iets om gaf: een boek met daarin een envelop met 23 brieven. Dit is het verhaal van twee mensen. Het is een liefdesverhaal. En het is er geen. 

Inderdaad, het is een liefdesverhaal. En het is er geen. Of is het een verhaal over zelfhaat, twijfel, verwarring of de onmogelijkheid van liefde? Het verhaal gaat over Anna en Leonard, twee jonge twintigers die elkaar ontmoetten aan de kassa van de supermarkt. Anna vraagt aan Leonard om haar brieven te schrijven. Hij schreef welgeteld 23 brieven, die we in het begin van het boek konden lezen. De brieven verwijzen naar de korte vriendschap en/of (onmogelijke) relatie die Anna en Leonard hadden. Doorheen het boek verschijnen de brieven nogmaals nadat er net een stuk verhaal is verteld. Zo krijgen de brieven meer dimensie en beeld. Echter verstuurde Leonard de brieven nooit naar Anna. 

Het verhaal start op 5 oktober: het begin, maar ook het einde. We krijgen eerst Leonards verhaal te zien over de drie maanden en vijf dagen voorafgaand aan vijf oktober. Hij ontmoet Anna. Maar drie maanden en vijf dagen later krijgt het verhaal een dramatisch einde. Op dat dramatisch einde beslist Zita Theunynck om het vertelstandpunt van Leonard in te ruilen voor het vertelstandpunt van Anna. Ik kon eindelijk lezen waarom het nooit mocht zijn tussen Anna en Leonard. 

Ik kon dit boek niet wegleggen! De spanningsboog was zo hoog dat ik moest weten wat er op de volgende bladzijde gebeurde. Waarom ontstaat er geen mooi liefdesverhaal tussen Anna en Leonard? Waarom wil zij zijn liefde niet beantwoorden? Waarom blijft hij moeite doen voor een meisje die zijn liefde meermaals afkaatst? Ik had zoveel vragen tijdens het lezen, maar zoals ik al zei kon ik op het einde eindelijk lezen waarom het niet lukte tussen Anna en Leonard. 

Het boek heeft een ontroerende, liefdevolle en ook een melancholische toon. Het past in ieder geval zeker en vast bij het verhaal en geeft in mijn ogen zelfs nog een extra touch. 

Ik heb het boek aangeraden gekregen en ik zou het ook zo aan iedereen aanraden. Zoals de titel; Het wordt spectaculair. Beloofd. 

Reacties

  1. Dag Yoni

    Na het lezen van jouw blogbericht wil ik het boek onmiddellijk lezen. Zelf houd ik enorm van thrillers die me op het puntje van mijn stoel doen zitten. Ook liefdesverhalen weten me altijd wel te bekoren. Een combinatie van de twee zal dus ongetwijfeld in de smaak vallen bij mij. Ik zou je graag de boeken van B.A. Paris aanraden, als je die nog niet gelezen hebt. De boeken van deze auteur zitten boordevol spanning. Ik heb er al een paar gelezen en ik kan je garanderen dat ik ook deze boeken niet kon wegleggen.

    Als je één van deze boeken hebt gelezen, laat me dan zeker weten wat je ervan vond. Ik ga binnenkort alvast het boek 'Het wordt spectaculair. Beloofd' lezen!

    Groetjes
    Laura

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Is naaktfoto’s doorsturen oké of niet? Sexting is voortaan verplichte leerstof (artikel 3 - Nederlands 4)

Helft haakt af tijdens lerarenopleiding (artikel 1 OPO 1)

Escape Room - Maren Stoffels (boek 6 OPO 1 + 2)